14 historycznych kostiumów filmowych, które w rzeczywistości nigdy nie mogłyby istnieć

14 historycznych kostiumów filmowych, które w rzeczywistości nigdy nie mogłyby istnieć

Jednym z nieodłącznych elementów każdego filmu historycznego są specyficzne dla danej epoki ubrania. Okazałe suknie ozdobione kamieniami szlachetnymi, wyrafinowane fryzury i wspaniała biżuteria wyglądają na ekranie urzekająco. Czasami jednak twórcy filmowi dają się ponieść emocjom i przy tworzeniu kostiumów popełniają ogromne błędy.
Obejrzeliśmy 14 słynnych filmów historycznych i przekonaliśmy się, że niektóre ukazane w nich kostiumy kompletnie nie pasują do epoki, którą przedstawiono na ekranie.
Reklama

Królowa Maria nagle polubiła piercing.

© Mary Queen of Scots / Focus Features
Film „Maria, królowa Szkotów” opowiada o skomplikowanych relacjach między królową Elżbietą I a Marią Stuart. Grająca główną rolę Saoirse Ronan nosi w nim różną biżuterię – na przykład w prawym uchu ma aż 5 kolczyków. Chociaż istnieją udokumentowane dowody na to, że w XVI wieku damy nosiły po kilka kolczyków w jednym uchu, nigdzie nie wspomniano o tym, że Maria Stuart także podążała za tym trendem. W efekcie wygląda to zbyt nowocześnie i niezbyt wiarygodnie.

Zaginiony rękaw Anny Pawłównej Scherer.

© War & Peace / BBC Cymru Wales
Akcja legendarnej powieści „Wojna i pokój” rozgrywa się na początku XIX wieku. Suknia, którą widzimy na Annie Pawłównej Scherer, nie mogła jednak istnieć wcześniej niż w latach pięćdziesiątych. Fason z jednym ramieniem zupełnie nie odpowiada więc modzie z tamtej epoki.
Reklama

Sukienka Daisy była zbyt dopasowana i skromna.

© The Great Gatsby / Warner Bros.
Baz Luhrmann, reżyser filmu „Wielki Gatsby”, zdecydował się na zbyt luźną interpretację mody z lat 20. Suknie noszone przez główną bohaterkę Daisy wyglądają bowiem zbyt nowocześnie. W rzeczywistości ich fason powinien być luźniejszy, dekolt – niższy i kwadratowy, zaś tył sukni – rozkloszowany.

Spódnica Jane powinna być nieco szersza.

© Becoming Jane / HanWay Films
Wydarzenia w filmie „Zakochana Jane” rozgrywają się pod koniec XVIII wieku, kiedy to w Anglii moda ulegała dynamicznym przemianom. W tych latach młode damy nosiły dopasowane suknie z rozkloszowanymi spódnicami, dlatego strój Jane wygląda naprawdę rewolucyjnie. Ten styl stanie się popularny dopiero 10-20 lat później, a sama spódnica wygląda na zbyt obcisłą – nawet jak na rok 1810.
Reklama

Suknia Meg nie jest skandaliczna, lecz… staroświecka.

© Little Women / Columbia Pictures
W ekranizacji powieści „Małe kobietki” fryzury głównych bohaterek były krytykowane przede wszystkim dlatego, że postacie zbyt często występowały z rozpuszczonymi i odkrytymi włosami. Niektóre stroje jednak również wyglądały podejrzanie – na przykład według książki Meg przychodzi na bal w sukni o skandalicznym fasonie, a jej cały wizerunek i zachowanie wywołują dezaprobatę innych gości. W filmie suknia ta wygląda jednak znacznie skromniej – zgodnie z fabułą dekolt powinien być głębszy i bez ramiączek. To sprawia, że scena nie do końca oddaje to, co przekazano w pierwowzorze.

W XVI wieku żadna dama nie odważyłaby się wyjść z domu w sukni z odkrytymi ramionami.

© The Tudors / Showtime Networks
W XVI wieku damy zawsze nosiły pod suknią halkę, której poszczególne części były widoczne, jednak ten element stroju jest ustawicznie pomijany w serialu „Dynastia Tudorów”. Gabrielle Anwar na przykład pojawia się na ekranie w stroju, pod którym nie ma żadnej bielizny. W tamtych czasach dekolt był zazwyczaj kwadratowy, a sukienka składała się z kilku części. Nie sposób zatem wyobrazić sobie kobiety z tamtej epoki w sukience z rękawami opadającymi na ramiona.
Reklama

W starożytnym Rzymie purpurę mógł nosić tylko cesarz.

© Pompeii / TriStar Pictures
Wydarzenia w filmie „Pompeje” rozgrywają się w I wieku naszej ery. W tamtych czasach purpurowe ubrania mógł nosić tylko cesarz. Każdego innego człowieka, który odważył się założyć coś w tym kolorze, czekała surowa kara. Gdy zatem senator Corvus pojawia się na ekranie w takim stroju, mimowolnie zaczynamy martwić się o jego przyszłość. Mało tego – w filmie nie tylko on nosił fiolet, ale także jego żołnierze!

Gorset nigdy nie był ozdobiony jednym wielkim motywem.

© The Tudors / Showtime Networks
W XVI wieku panie mogły ozdobić haftem gorset, spódnicę lub inny detal sukni – wówczas wybierały jednak skomplikowane wzory, a nie tylko jeden wielki motyw. Taki wariant stał się popularny znacznie później, dlatego suknia noszona przez Natalie Dormer, która gra Anne Boleyn w serialu „Dynastia Tudorów”, wygląda dość nierealistycznie.
Reklama

Ta dzianinowa kurtka kompletnie nie pasuje do epoki przedstawionej w filmie.

© Mary Shelley / HanWay Films
Film „Mary Shelley”, opowiadający o życiu angielskiej pisarki, zebrał zarówno pozytywne, jak i negatywne recenzje krytyków. Być może jedną z przyczyn tego stanu rzeczy były stroje głównej bohaterki, bowiem wyglądają one jak współczesna wersja mody z początku XIX wieku. Projektanci kostiumów wybrali len zamiast bawełny i wełny, dlatego wszystkie suknie wydawały się pomarszczone i bezkształtne. Ta różowa stylizacja jest chyba najgorsza w całym filmie – wygląda jak styl grunge z epoki regencji.

W XVIII wieku nie było takich jaskrawych barwników.

© Les adieux à la reine / GMT Productions
Film historyczny „Żegnaj, królowo” ukazuje życie francuskiego dworu pod koniec XVIII wieku. Tamtejsze damy prezentują różnobarwne stroje – na przykład Virginie Ledoyen pojawia się na ekranie w zaprezentowanej powyżej zielonej sukni. W minionych wiekach tkaniny mogły być oczywiście farbowane na różne kolory, ale uzyskanie tak intensywnego odcienia było prawie niemożliwe – w tych czasach zazwyczaj wybierano delikatne i bardziej stonowane warianty kolorystyczne.
Reklama

Szerokie kapelusze słomkowe nigdy nie były przewiązywane wstążkami.

© Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl / Walt Disney Studios
Wydarzenia z filmu „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły” rozgrywają się na początku XVIII wieku. Na pierwszy rzut oka nakrycie głowy Elizabeth wygląda całkiem autentycznie – słomiane kapelusze rzeczywiście były czasem przewiązywane wstążkami. Chodzi jednak o to, że wstążki zazwyczaj były wiązane od spodu i nikt nie dociskał nimi boków kapelusza. Pomijając już niezgodność epokową, to po prostu nie wygląda najlepiej…

Ta koronkowa suknia wygląda zbyt odważnie jak na XVIII wiek.

© Love & Friendship / Blinder Films
Twórcy filmu „Przyjaźń czy kochanie?” podeszli do doboru kostiumów w sposób bardzo odpowiedzialny. Większość strojów jest więc zgodna z tamtą epoką, a także odzwierciedla zmiany, jakie zachodzą w życiu głównej bohaterki. Kostiumografowie jednak i tutaj wykazali się bujną wyobraźnią – w tamtych czasach suknie nigdy nie były ozdabiane koronkowymi wstawkami!
Reklama

Daphne zapomniała o zakręceniu grzywki.

© Bridgerton / Shondaland
Chociaż serial „Bridgertonowie” nie jest zbyt wierny historii, stroje bohaterów są na ogół zgodne z epoką. Problem jednak tkwi w przedstawianych tam fryzurach. W tamtych czasach panie nosiły włosy upięte, ewentualnie mogły zostawić tylko jeden kosmyk opadający na ramiona, ale grzywka obowiązkowo musiała być zakręcona. Daphne z prostą grzywką przykrywającą czoło wygląda więc bardziej jak Natasza Rostowa grana przez Audrey Hepburn niż jak dziewczyna z epoki georgiańskiej.

Ciążowa zbroja w rzeczywistości nigdy nie istniała.

© The Spanish Princess / All3 Media
Serial „Hiszpańska księżniczka” opowiada o życiu Katarzyny Aragońskiej, która została pierwszą żoną Henryka VIII. W jednym z odcinków królowa jest zmuszona do bronienia swojej nowej ojczyzny własnymi rękami; w tym celu zakłada zbroję. Co prawda to całkiem możliwe, że damy mogły prowadzić kampanie wojskowe i brać udział w bitwach, jednak nie ma żadnych wiarygodnych dowodów na to, że w średniowieczu wykuwano specjalne zbroje dla ciężarnych. Tego typu element dopasowany do krągłości kobiecego ciała mógłby nawet być niebezpieczny, bowiem głównym zadaniem wybrzuszeń na zbroi jest odbijanie ciosów miecza, który powinien ześlizgnąć się z metalu. Użycie takiej zbroi, którą Katarzyna Aragońska nosi w filmie, mogłoby więc doprowadzić do fatalnych skutków.
Czy uważasz, że kostiumy w filmach historycznych powinny całkowicie odpowiadać epoce przedstawionej na ekranie? Podziel się swoją opinią w komentarzach!